Praha technická

12.07.2012 14:23

Nepravidelně historickými vozy typu M131.1 „Hurvínek“, M262.0 „Kredenc“ či M262.1 „Loďák“ vedené motorové vlaky po nejzajímavějších a jinak málo dostupných místech Prahy nabízí možnost shlédnout během jízdy nejen architektonické skvosty města z neznámých úhlů pohledů, ale zejména technické zajímavosti s vazbou na provoz železnice či život v hlavním městě. Vyváženy jsou zajímavosti zaměřené na historii Prahy s protiklady nejnovějších staveb a používaných technologií.

Termíny odjezdu historických vlaků jsou vyhlašovány ve spolupráci s Hospodářskou komorou hl. m. Prahy (HKP) a lze je zjistit při objednávání volných místenek na E-Shopu HKP - "REZERVACE Motoráček". Termíny a časy odjezdu lze zjistit i na tomto webu v sekci Novinky ve článcích věnovaných projektu Praha technická. Upozorňujeme ale, že cestující bez zakoupené jízdenky z webu HKP, nemusí být při nástupu do vlaku (a platbě na místě) z kapacitních důvodů odbaven. Cena jízdenky pro jednotlivce je stanovena na 250,- Kč a doba jízdy je cca 3 hodiny. Objednat lze i zlevněné skupinové jízdenky, které jsou prodávány ve dvou variantách: skupina do 16 osob za 3500,- Kč a skupina do 56 osob za 12000,- Kč.

Kromě pevně stanovených okruhů "A" a "B" (viz dále) lze při skupině od 56 osob dohodnout individuální trasu a den odjezdu historického vlaku pomocí e-mailové adresy petr.klinger@kzc.cz. Na stejném e-mailu lze pro tyto skupiny zároveň dohodnout zařazení barového vozu.

Vlaky odjíždějí ve vyhlášených termínech a časech většinou od 1.nástupiště Hlavního nádraží (od historické Fantovy budovy), přistoupit či vystoupit lze i na dalších stanicích a zastávkách v rámci konkrétního okruhu, vlaky však nemají vzhledem ke svému charakteru pevný jízdní řád.

OKRUH "A"

OKRUH PRAHOU

Vlakový okruh vedený historickým motorovým vlakem začíná a končí svoji jízdu na největším pražském Hlavním nádraží. Jeho trasa je vedena přes většinu pražských nádraží zejména na pravém břehu Vltavy: Praha-hlavní nádraží, Praha-Vyšehrad, Praha-Smíchov, severní nástupiště, Praha-Velká Chuchle, Praha-Radotín, Praha-Krč, Odstavné nádraží Praha jih, Praha-Vršovice, Praha-Malešice, Praha-Libeň, Praha-Masarykovo nádraží, Praha-Bubny, Praha-Bubeneč a Praha Holešovice. Cestou jsou plánovány následující významné zastávky a zážitky:

ZASTÁVKA ČINNOST/ZÁŽITEK (bodově)
Praha Vyšehrad Výhled z netradičního místa na železničním mostě na Pražský hrad a Vyšehrad, popis technických dat a zajímavostí železničního mostu
Praha Smíchov, severní nástupiště Vjezd přes původní nádraží, výhled na novou nádražní budovu a popis technického uspořádání kolejiště , výjezd okolo historické výtopny Zlíchov, technická data a popis „Pražského Semerinku“
Praha Velká Chuchle Výhled na závodiště, technická a historická data
Praha Radotín Možnost návštěvy stanoviště strojvedoucího, popis a technická data o motorovém vozidle; jízda úvratí
"most Inteligence" Zastávka na mostě při vstupu Vltavy do města. Přes most není osobní doprava vůbec provozována, možnost fotografování, pomalá jízda při křižování podbíhající trat ě Praha – Vrané nad Vltavou přes nádraží Praha Braník, základní technická data křižované tratě
Praha Krč Foto zastávka a výklad k nejstaršímu napojení kolejí metra na širou trať a základní historie příjezdu vozů po železnici po vlastní ose
Praha Vršovice Možnost návštěvy stanoviště strojvedoucího; jízda úvratí
Praha odstavné nádraží Jih (ONJ) Systém údržby a oběhu souprav, projetí největšího pražského odstavného nádraží s prohlídkou železničního zázemí během jízdy vlaku přes ONJ
Praha Malešice Jízda 9 km po neveřejných tratích a spojkách po Praze, kde není provozována osobní železniční doprava
Praha Libeň Princip řazení vlaků pomocí klasického svážného pahrbku a průjezd okolo seřaďovacího nádraží pomalá jízda směr Masarykovo nádraží, výhled na Nové spojení ze "spodní" úrovně
Praha Masarykovo nádraží a Negrelliho viadukt Jízda na spojce Negrelliho viaduktu , výhled na město, výhled na Nové spojení směr Hlavní nádraží, výhled na nejstarší Pražské nádraží z roku 1845, historie vlakové dopravy vztažená k Praze, výklad o ing. Pernerovi (staviteli dráhy Olomouc – Praha) a o pokračování vlakové dopravy z Prahy do Drážďan. Výhled na největší autobusové nádraží. Pomalá jízda přes Negrelliho viadukt s výhledem na Vltavu, zdymadla, vodní elektrárnu a tenisový stadion
Praha Bubny Záměry provozu rychlodráhy na letiště Praha přestavbou Pražsko-Buštěhradské dráze alá třetí koněspřežky (1853) knížete Lichtensteina z Brusky do polesí Píně (Lány), původní deponie prezidentského vozu, výhled na Stromovku a Lunapark,
Praha Bubeneč Možnost návštěvy stanoviště strojvedoucího , výklad ovládání vozu, jízda úvratí
Praha Holešovice Foto zastávka na mostě přes Vltavu v místech, kde řeka opouští Prahu, tunel Bílá skála, výhled na nemocnici Bulovka, městský okruh, popis dookruhování pražského železničního spojení v roce 1985, po němž toužily generace projektantů a stavitelů železnice od dob prof. Bechyně z roku 1928
Praha hlavní nádraží historie Nového spojení, výhled z „vrchní“úrovně , závěrečný výhled na Prahu

Přistoupit lze i na nádražích Praze Smíchov - severní nástupiště nebo Praha Radotín (doby odjezdu je nutné odhadnout), vystoupit pak lze i na nádražích Praha Vršovice nebo Praha Bubeneč.

OKRUH "B"

PRAHOU NA LETIŠTĚ

Po zájmu, který vzbudila myšlenka ukázat Prahu a železniční zajímavosti pomocí tříhodinového okruhu po známých i veřejnosti nepřístupných železničních tratích, jsme se rozhodli připravit pro laickou i odbornou veřejnost další zajímavý okruh. Hodně se poslední dobou diskutuje o způsobu dopravy na pražské letiště. Stále dokola se rozebírá otázka, zda cestujícím umožnit přístup pomocí vlaku, metra či tramvaje. Jedna studie přebíjí druhou a přitom se stále nic neděje.

Rozhodli jsme se, že se ke stejnému cíli vydáme historickým vlakem po skoro historické trase. V dobách, kdy se uvažovalo, že se trať přes Stromovku úplně zruší, připravovalo se zkapacitnění železniční tratě přes pražský Žvahov, nazývaný též Pražský Semerink. Nyní tuto trasu pro návštěvu pražského letiště vlakem využijeme i my. Vydáme se z Hlavního nádraží nuselským údolím okolo Vyšehradu na železniční most s nádherným výhledem na Prahu, zejména pak Hradčany. Pokračovat budeme přes smíchovské nádraží a začneme prudce stoupat k Dívčím hradům. Přes historické mosty přejedeme hluboko v údolí další trať vedoucím Prokopským údolím. Otevřou se nádherné výhledy na historické centrum Prahy. Další stoupání nás vede kolem zbytků Walterovy továrny směr Zličín a Řepy. Přestože jedeme z centra Prahy na pražské letiště, opustíme na určitý čas území Prahy a jedeme směr Hostivice. Většinou už odtud lze pozorovat přistávající i startující letadla. Po opuštění velké železniční křižovatky, kde se dříve setkávaly různé železniční dráhy a míjely se přes železniční viadukty, se již blížíme na dohled k přistávacím drahám letiště a všem technologickým objektům. Celé letiště vlak obkrouží od jihu přes západ až po sever. Tak se otevírá ne moc všední pohled na známé letištní budovy z druhé strany, tedy od letadel. Historický vlak se přiblíží velmi blízko k drahám letiště. Pár minut na možnost výstupu, protažení těla, provedení fotografií nejnovějších letadel na jedné straně a historické železniční soupravy starší o padesát let na straně druhé, určitě stojí za to. Takové setkání se jen tak nevidí.

Cestou zpět trasa vede Dejvicemi okolo známých usedlostí a lze pozorovat výstavbu pražského metra, silničního okruhu, architekturu honosných vil, a určitě se najde při zastavení na některém ze zdejších malebných nádraží prostor pro malé i větší cestovatele, aby nahlédli do prostor, odkud se historický vlak řídí. Vlak postupně klesá až do údolí řeky Vltavy, kde vlak čekají další historické železniční skvosty. Za zmínku určitě stojí Negreliho viadukt přes ostrov Štvanici. Na rozdíl od jiných vlaků mineme vjezd na Masarykovo nádraží a pro veřejnost nepřístupnou tratí odbočíme pod vrch Vítkov. Definitivně se odloučíme od historie a začneme sledovat nejnovější pražskou železniční stavbu, tzv. Nové spojení. Gigantická mostní estakáda má za úkol umožnit kapacitní spojení Hlavního nádraží s východem republiky. Důsledkem mostů je nádherný výhled na centrum Prahy z opačného úhlu než při začátku cesty. Abychom si mohli tyto pohledy vychutnat, podjedeme začátek estakády, spodní tratí se dostaneme až do Vysočan, abychom se zde připravili na návrat zpět na Hlavní nádraží přes vrchní mosty Nového spojení s dalšími nádhernými pohledy na Prahu.

ZASTÁVKA ČINNOST/ZÁŽITEK (bodově)
Praha Smíchov - severní nástupiště Průjezd přes původní nádraží, data o nádraží a výjezd na tzv. Pražský Semerink
Praha Žvahov Výhled na oblast Smíchova, Vyšehrad a skoro celé historické centrum města
Praha Jinonice Průjezd oblastí někdejší "Waltrovky", její data, původní záměry s tratí Pražského Semerinku, údaje o přilehlé trase "B" Smíchovské nádraží - Nové Butovice
Praha Zličín Napojení pražské tramvajové sítě na síť železniční, výroba tramvají v Praze
Dobrovíz Letiště Praha jak na dlani, technická data a přestávka pro pozorování leteckého provozu, ev. vycházka
Středokluky Srdce zásobování letiště - vlečka na letiště Praha, úvrať, možná návštěva stanoviště strojvedoucího
Hostivice Velká křižovatka nejen pražských tratí
Praha Ruzyně Místo uvažovaného napojení pražského letiště na drážní síť, popis plánované rychlodráhy a sjezd jednou z nejhezčích částí Prahy do Dejvic - technická data trati a okolí
Praha Dejvice Nové pohledy v rámci výstavby silničního tunelu Blanka, napojení stanice na metro "A", přejezd přes slavný Negrelliho viadukt a Nové spojení směr Vysočany
Praha Vysočany Výhled na průmyslovou část Prahy, popis tratí směr Turnov a Poděbrady, úvrať, možná návštěva stanoviště strojvedoucího
Praha hlavní nádraží Výhled na Prahu a její tzv. Severní terasu, data o Novém spojení

Přistoupit lze i na nádražích a zastávkách mezi stanicemi Praha hlavní nádraží a Praha Zličín (doby odjezdu je nutné odhadnout), vystoupit pak lze i na nádražích Praha Bubny nebo Praha Vysočany.

 

 

—————

Zpět